Pembinaan Pendidik dan Tenaga Pendidikan

Pembinaan Pendidik dan Tenaga Pendidikan merujuk kepada usaha untuk meningkatkan kualiti dan profesionalisme pendidik serta tenaga pendidikan lain dalam sistem pendidikan. Ini melibatkan pelbagai aktiviti yang bertujuan untuk mempersiapkan mereka dengan pengetahuan, kemahiran, dan sikap yang diperlukan untuk memberi pengajaran dan sokongan yang terbaik kepada pelajar.

Berikut adalah beberapa aspek penting dalam pembinaan pendidik dan tenaga pendidikan:

1. Latihan dan Pembangunan Profesional

  • Latihan Pra-Perkhidmatan: Pendidik yang baru dilantik biasanya melalui latihan formal di institusi pendidikan tinggi untuk memperoleh kelayakan akademik dan pedagogi yang diperlukan.
  • Latihan Semasa Perkhidmatan: Pendidik perlu mengikuti kursus atau bengkel berkaitan untuk meningkatkan kemahiran dalam bidang pengajaran, teknologi pendidikan, dan pembangunan kurikulum.
  • Pembangunan Profesional Berterusan: Ini melibatkan penyertaan dalam seminar, konferens, dan kursus yang dapat memperbaharui pengetahuan dan kemahiran mereka dalam bidang pendidikan terkini.

2. Pengembangan Kepemimpinan Pendidikan

  • Pemimpin pendidikan, seperti pengarah sekolah atau pentadbir, perlu diberikan latihan khusus dalam kepemimpinan pendidikan untuk menguruskan sekolah secara efisien dan memimpin pasukan pendidik.
  • Kepemimpinan yang baik mampu mencipta budaya sekolah yang positif dan memotivasi pendidik serta pelajar untuk mencapai kecemerlangan.

3. Pemantauan dan Penilaian

  • Aktiviti pemantauan dan penilaian dilakukan untuk menilai keberkesanan pengajaran serta perkembangan pendidik dan tenaga pendidikan.
  • Penilaian ini membantu dalam merancang kursus pembinaan lebih lanjut yang sesuai dengan keperluan profesional.

4. Penggunaan Teknologi dalam Pendidikan

  • Pendidik perlu dibekalkan dengan kemahiran dalam penggunaan teknologi pendidikan yang boleh memperkayakan proses pengajaran dan pembelajaran.
  • Latihan penggunaan alat digital, platform pembelajaran dalam talian, dan aplikasi pendidikan moden dapat meningkatkan keberkesanan pengajaran.

5. Pemberian Sokongan Emosi dan Psikologi

  • Pembinaan pendidik tidak hanya berfokus kepada aspek akademik, tetapi juga kesejahteraan mental dan emosi pendidik.
  • Program sokongan seperti kaunseling, pembangunan karakter, dan latihan dalam pengurusan tekanan adalah penting untuk kesejahteraan mereka.

6. Penyusunan Program

  • program yang disepakati meliputi : penertiban Shalat berjama’ah serta pembentukan akhlak dan karakter melalui pembiasaan bahasa jawa. serta pembiasaan panggilan nama sesuai nama aslinya.

7. Kolaborasi dan Jaringan

  • Pembinaan pendidik juga melibatkan usaha untuk meningkatkan kolaborasi antara pendidik dari pelbagai sekolah dan institusi.
  • Program jaringan antara guru, mentor, dan rakan sejawatan boleh memperkaya pengalaman pengajaran dan memberi sokongan kepada profesional dalam bidang pendidikan.

Keseluruhannya, pembinaan pendidik dan tenaga pendidikan adalah aspek yang sangat penting dalam memastikan sistem pendidikan yang berkualiti dan dapat memenuhi keperluan pelajar serta masyarakat.